O tym jak wygląda świat osób dotkniętych autyzmem, uczniowie klas 4a i 4b mogli dowiedzieć się w trakcie warsztatów przeprowadzonych 2 grudnia przez panią Beatę Roszman oraz panią Karolinę Bławat-Mienik z Wejherowskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Autyzmem. Okazją do tego był Europejski Tydzień Autyzmu oraz przypadający 3 grudnia Międzynarodowy Dzień Osób z Niepełnosprawnościami.
Celem warsztatów było zapoznanie uczniów z problemami i trudnościami jakich doświadczają dzieci z autyzmem w codziennym funkcjonowaniu, a także umożliwienie uczniom wczucia się w rolę osoby autystycznej.
Osoby ze spektrum autyzmu nie odróżniają się od innych osób, jednak zachowują się tak, jakby nie były w stanie zrozumieć informacji, które docierają do nich za pośrednictwem zmysłów, zwłaszcza słuchu i wzroku, ponieważ autyzm jest ograniczeniem możliwości komunikowania się i kontaktowania z innymi.
Uczniowie sami mogli przekonać się jak funkcjonują osoby ze spektrum autyzmu podczas ćwiczeń percepcyjno-sensorycznych, ruchowych oraz koncentracji. Wcielając się w rolę dziecka autystycznego, doświadczali z czym muszą zmagać się osoby z autyzmem każdego dnia. Doświadczenia te polegały np. na założeniu sztywnych roboczych rękawic i próbie zawiązania w nich sznurowadeł, wycięciu rysunku z papieru, nawlekaniu koralików, czy wreszcie zapięciu guzików. Z kolei w innym doświadczeniu wykorzystano specjalne okulary z częściowo przesłoniętymi okularami, w których uczestnik warsztatów miał odgadnąć, co trzyma w rękach lub co widzi.
Mamy nadzieję, że warsztaty te rozbudziły w uczniach empatię, wrażliwość i zrozumienie wobec osób dotkniętych autyzmem, mając przy tym na względzie to, że „zrozumienie jest kluczem akceptacji”, a to już bardzo dużo.